۱۳۸۷/۰۷/۱۷

طرح برنامهء علم کوه (زمستان 1387)

گزارش برنامه ها

در برنامهء علم کوه تابستان 1387 که در منطقه علم کوه بودم ؛ طرح برنامهء صعود زمستانی گردهء آلمانهای دیوارهء علم کوه را با همنورد عزیزم،محمد صبوری در میان گذاشتم. و بعد از برگشتن از برنامه با صحبت هایی که با ایشان شد ، یک تیم متشکل از 3 گروه (شقایق کرج – هامون کرج – چکاد رشت) و باشگاه کوهنوردان آرش تهران تشکیل شد.
با جلساتی که بین اعضای تیم صورت گرفت؛اولین برنامهء تمرینی و هماهنگی را به سرپرستی رضا مرادی در صعود خط الراس سرکچال ها به خلنو انجام دادیم.
"سرکچال به خلنو"

پنجشنبه 4/مهر ماه
ساعت 14 تهران پارس را با یک دستگاه وَن به مقصد روستای شمشک ترک کردیم.
اعضای تیم:
رضا مرادی(سرپرست)،حمید محمد نظر،اسماعیل رضایی،مهدی محمد شاهی،مهرداد حاج اسماعیلی،پدرام قاضی،مسلم ایرانژاد،پویا خداپرست،امیر جیحونی،حمید مختاری و اینجانب (افشین رمضانی) – به جمع 12 نفر

بعد از 3-4 ساعت کوه پیمایی به جانپناه لجنی ، روی یال سرکچال با ارتفاع حدود 3800 متر رسیدیم.بعد از صرف شام تمام وقت را برای هماهنگی برنامهء بار گذاری صحبت و تبادل نظر کردیم؛ وظایف مشخص شد و هر کسی برای کاری اعلام آمادگی کرد.

جمعه 5/مهرماه
ساعت 5 صبح بیدار شدیم و 6 براه اُفتادیم.
بعد از عبور از قلل سرکچال 1و2و3 و هرزه کوه و برج از زیر خلنو به درهء لالون سرازیر شدیم.
در عبور از سرکچال 1، دو نفر از اعضای تیم (حاج اسماعیلی و محمد شاهی) با هماهنگی سرپرست برگشتند.
این برنامه در ساعت 18:30 در روستای لالون خاتمه یافت.البته در بین راه دائماً در مورد برنامهء بار گذاری جلسات کوچکی برگذار میشد.
............................................................................................................................
بعد از اجرای این برنامه، عملاً همهء اعضای تیم از روز شنبه 6 مهر تا ظهر سه شنبه 9 مهرماه، در تب و تابِ تهیه و بسته بندیِ اقلام مورد نیاز جهت بار گذاری بودند.
(در این هنگام تمامی جلسات ،هماهنگی ها،بسته بندی ها و جمع آوری لوازم و مواد غذایی در منزل حمید محمد نظر صورت می پذیرفت که این خود باعث منسجم بودن تیم ما بود.)

"برنامهء بار گذاری علم کوه"

سه شنبه 9 / مهرماه
تیم 9 نفرهء ما با غیبت مهدی محمد شاهی با 3 دستگاه وسیلهء شخصی و حدود 300 کیلو بار به سمت قرارگاه رودبارک براه اٌفتاد.(توضیح اینکه :آقایان جیحونی و حاج اسماعیلی از شرکت در ادامهء اردوها خود داری کردند.)
اعضاء:
افشین رمضانی(سرپرست)،محمد صبوری(مسئول فنی)، حمید محمد نظر(عکاس)، پدرام قاضی، مسلم ایرانژاد، رضا مرادی(مسئول تدارکات)، پویا خداپرست، حمید مختاری و اسماعیل رضایی
در ادامهء آن روز تا آخر شب، تیم ما مشغول بسته بندی و بشکه کردن بارها شد.

چهار شنبه 10 / مهرماه
با هماهنگی با قاطرچیان منطقه (آقایان بیان حاتمی و شیرزاد) حدود 250 کیلو بار را با 4 رأس قاطر رهسپار علم چال کردیم؛ضمن اینکه اعضای تیم هر کدام حدود 15-20 کیلو کوله بار را بر دوش کشیدند.(البته من به علت لطف شیرزاد از این قاعده مستثناء بودم و بدون کوله تا سرچال صعود کردم).
از سرچال به بالا شرایط جوی نامناسب گردید و بارش برف شروع شد.اما لطف شیرزاد عزیز باز شامل حال تیم شد و بارها را تا پناهگاه مخروبهء علم چال برد.من نیز به صلاح دید تیم را در سرچال نگه داشتم و سه نفر از دوستان را بدون کوله برای کمک به شیرزاد به همراه او فرستادم. (حمید محمد نظر،حمید مختاری و پویا خداپرست) و بقیه در سرچال به استراحت پرداختند تا آنها با قامت پوشیده از برف برگشتند.
شیر زاد نیز با همان بارش برف که در ارتفاع پایین باران بود، برگشت .
پنج شنبه 11 / مهرماه
در این روز دو نفر از اعضای تیم (حمید مختاری و اسماعیل رضایی) به سمت رودبارک و سپس تهران به راه اُفتادند. شش/6 نفر (افشین رمضانی، محمد صبوری، رضا مرادی، حمید محمد نظر، پدرام قاضی و مسلم ایرانژاد) به سمت علم چال برای منظم کردن و جا ساز کردن بارها در اطراف پناهگاه مخروبه رفتند و یک/1 نفر (پویا خداپرست) در سرچال برای نگهداری از وسایل ماند.
در برنامهء رفتن به علم چال تیم 6 نفرهء ما توانست با صرف 9 ساعت وقت وانرژی به کار خود در پناهگاه سر چال خاتمه دهد. و طی آن شب سوم برنامه را نیز در همین پناهگاه به صبح رساندیم.

جمعه 12 / مهرماه
ساعت 6:20 صبح به سمت رودبارک واز آنجا به تهران برگشتیم.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
کار خوب و بزرگی رو انجام میدین . امیدوارم تا به آخر موفق پیش برین . به رضا سلام فراوان برسان . این وبلاگتم زود به زودتر آپ کن

خسته نباشی.لطف شیرزاد خیلی شامل حالت شده ها؟!